dinsdag 06 april 2021

Met Ambulante Zorg ondersteunt Kalorama mensen thuis die slechthorend én slechtziend zijn

Ambulante Zorg is een onderdeel van het Kalorama Centrum voor doofblinden. Binnen het Centrum voor doofblinden is veel expertise, over doofblindheid én over de combinatie van slecht zien en slecht horen. “Het is een misverstand dat bij ons alleen mensen terecht kunnen die volledig doof en blind zijn”, vertelt John Verbeek, persoonlijk begeleider. “We richten ons tevens op mensen die te maken hebben met slechtziendheid en slechthorendheid. Dit kunnen jonge mensen zijn met deze dubbele beperking maar ook  ouderen die als gevolg van hun leeftijd slechter zijn gaan horen en zien. Het Centrum voor doofblinden is voor mensen vanaf 18 jaar en biedt een breed scala aan zorgdiensten. Binnen het Centrum voor doofblinden in Beek is het mogelijk om te wonen, dit noemen we Woonzorg. Voor mensen die nog zelfstandig wonen, bieden we begeleiding thuis: de Ambulante Zorg. Deze Ambulante Zorg bieden wij overal in Nederland aan. Wij hebben op dit moment landelijk zo’n 70 cliënten die wij thuis ondersteunen. Samen met een team van 10 collega’s verzorg ik als ambulant begeleider deze specialistische vorm van thuisbegeleiding.”


Cliënt Toon Jeuken met begeleidster Mieke Slootweg.

Optimale ondersteuning thuis

“Als je slecht hoort en ziet, dan heeft dat invloed op je sociale netwerk”, gaat John verder. “Dat maakt dat mensen soms in een isolement raken. Het is onze rol om de cliënten goed te ondersteunen en begeleiden zodat zij de regie over hun leven kunnen behouden. We laten ze bijvoorbeeld kennis maken met visuele en auditieve hulpmiddelen. Samen inventariseren we waar iemand behoefte aan heeft en mee geholpen is. We gaan dat dan ook gewoon regelen. We maken onze cliënten wegwijs in hulpverleningsland. We helpen ook met het aanvragen van vergoedingen. En als het nodig is, maken we gebruik van de specialisten van het Centrum voor doofblinden. Zij komen ook bij de cliënt thuis. Zo kan een ergotherapeut bijvoorbeeld thuis in de keuken komen kijken met welke hulpmiddelen iemand tóch zelf zijn eten kan bereiden. We bieden ook communicatietrainingen aan. Zoals het optimaal gebruik leren maken van een smartphone of tablet. Maar het kan ook zijn dat er één keer in de week, of twee weken, een vaste cliëntondersteuner langskomt om bijvoorbeeld samen de krant te lezen, een wandeling of fietstocht op de duofiets te maken of om een mantelzorger te ontlasten.”  

Fijn dat er iedere twee weken iemand bij mij thuis komt

Bert Otten wordt al sinds 1997 ondersteund door de Ambulante Zorg. “Ik was altijd al slechthorend en ben op latere leeftijd ook slechtziend geworden”, aldus Bert. “Voor mij is het heel fijn dat er iedere twee weken iemand bij mij thuis komt. Ik durf daardoor deel te blijven nemen aan de maatschappij en ik weet me te handhaven. De begeleiders gaan in op mijn vragen en wensen. Dat ervaar ik echt als warme zorg. Ik woon in Arnhem en ga iedere week naar de deeltijdbehandeling doofblinden in ‘t Kulturhus in Beek. Hier ontmoet ik lotgenoten en daar heb ik veel steun aan. Daarnaast kan ik me hier op creatief gebied ontwikkelen. Ik heb bij Kalorama ook lessen gevolgd hoe ik bijvoorbeeld het beste mijn smartphone kan gebruiken. Hier word ik echt op gang geholpen en kan daardoor weer dingen zelf doen!”

Optimale ondersteuning rondom de cliënt

Lizan van Dreumel is doofblindenbegeleider voor de Ambulante Zorg: “Wij werken multidisciplinair met de specialisten van het Centrum voor doofblinden. Op die manier realiseren wij een optimale ondersteuning rondom de cliënt. Bovendien werken we ook samen met DB Connect. Hier vormen we samen met andere organisaties die zich richten op slechtzienden en slechthorenden een landelijk platform. DB Connect verwijst naar ons door als blijkt dat het zorgaanbod van Kalorama het beste aansluit bij de vraag van de cliënt.

Wilt u meer weten over de Ambulante Zorg van Kalorama?

Kijk voor meer informatie bij Ambulante Zorg doofblinden.

« Terug naar het overzicht