Wat vindt u goed gaan? Wat kan beter volgens u? En wat moet echt anders? We zien uw reactie van welke aard dan ook als een manier om met elkaar in gesprek te gaan en onze zorg- en dienstverlening te verbeteren.
Of u nu wel of niet tevreden bent, de meest directe manier om dit te bespreken is in een gesprek met de betreffende medewerker. U kunt dan samen kijken of er meteen een goede oplossing gevonden kan worden.
De klachtenfunctionaris
Als u een klacht heeft over de geleverde zorg door uw zorgaanbieder en u komt er samen niet uit, dan kunt u terecht bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Een klachtenfunctionaris ondersteunt u door advies te geven over het indienen van een klacht, het formuleren van de klacht en het zoeken naar een oplossing.
De klachtenfunctionaris neemt hierin een neutrale positie in en is beschikbaar voor alle cliënten die zorg ontvangen van de organisatie. De klachtenfunctionaris van Kalorama is Karin Somhorst. Karin is niet in dienst van Kalorama. Klachten bestemd voor de onafhankelijke klachtenfunctionaris kunt u per e-mail indienen via karin@the-lighthouse.nl of telefonisch via 06 - 24 71 10 86 (op werkdagen).
Wat kan de klachtenfunctionaris betekenen?
-
De eerste (emotionele) opvang, informatie en advies aan klagers met betrekking tot het indienen van een klacht.
-
Bijstand verlenen bij het (schriftelijk) formuleren van de klacht.
-
Bemiddeling en onderzoek naar de mogelijkheden om de klacht op te lossen – al dan niet met inschakeling van deskundigen.
-
Het geven van voorlichting over de diverse mogelijkheden binnen klachtprocedures.
-
Procesbegeleiding en voortgangsbewaking van het klachtproces o.a. met het oog op de wettelijke termijnen.
-
Ook het geven van advies (aan Kalorama) over kwaliteitsverbeteringen kan tot de taken behoren.
In alle gevallen moet het streven naar een duurzame oplossing en herstel van de relatie voorop staan, in samenhang met het kwaliteitsbeleid van de zorgaanbieder.
Cliënten die vragen hebben over hun rechten, advies nodig hebben of klachten hebben kunnen terecht bij Adviespuntzorgbelang. Telefoonnummer 088 - 929 40 99.
Klachten in het kader van de wet Zorg en Dwang worden door de KlachtenCommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ) behandeld. Deze commissie is opgericht door ActiZ, VGN, LOC, LSR, Ieder(in) en KansPlus. Het reglement is op de website van de KCOZ te vinden; www.kcoz.nl.
Landelijke Geschillencommissie Zorginstellingen
Wordt uw klacht niet naar tevredenheid of binnen de afgesproken termijn behandeld? Dan is er sprake van een geschil. U kunt een geschil schriftelijk of via e-mail kenbaar maken bij De Geschillencommissie. Die doet uitspraak in de vorm van een bindend advies. De Geschillencommissie heeft, in het geval van schade, een beperkte bevoegdheid om een schadebedrag toe te kennen. Voor meer informatie en het (digitaal) indienen van een klacht kunt u terecht op www.degeschillencommissie.nl (zorginstellingen).
Voor de behandeling van een geschil door De Geschillencommissie worden kosten in rekening gebracht.
De Geschillencommissie
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
Telefoon: 070 – 310 53 80
Complimenten en suggesties
Als u tevreden bent, horen wij dat natuurlijk ook graag. Bijvoorbeeld over het contact met een medewerker of over de kwaliteit van de zorg of services die u van ons ontvangt. Ook als u ideeën heeft voor verbetering, laat het ons dan weten. Uw waardering is voor ons een extra stimulans om te blijven werken aan uw tevredenheid. Verras ons met een compliment, idee of suggestie: